راهنمای واسط وب پست الکترونیکی
- مقدمه
- بخش اول: پیام جدید
- بخش دوم: پوشهها
- بخش سوم: کلیدهای میانبر
- بخش چهارم: اطلاعات مخاطبان
- انتقال لیست مخاطبان از وب میل قدیم به وب میل جدید
- انتقال لیست مخاطبان از اکانت دیگر (جیمیل) به وب میل جدید
- بخش پنجم: منوی اقدامات
- بخش ششم: جستجو
- بخش هفتم: تنظیمات و اطلاعات کاربری
- زیربخش General
- زیربخش Contacts
- زیربخش Accounts
- زیربخش Security
- زیربخش Password
- زیربخش Folders
- زیربخش Themes
- زیربخش OpenPGP
- بخش هشتم: میزان مصرف
- بخش نهم: فعال سازی بررسی املایی زبان فارسی
- زیربخش فایرفاکس
- زیربخش کروم
- زیربخش اینترنت اکسپلورر و مرورگر اج (Edge)
- بخش دهم: فعالسازی آواتار برای پروفایل کاربری
مقدمه
این راهنما، حاوی دستورالعمل استفاده از واسط وب سامانه پست الکترونیکی (وب میل) دانشگاه است. در ابتدا یک دید کلی از صفحه اصلی رابط کاربری ارائه شده است و پس از آن جزئیات مربوط به هر بخش که شامل ۸ قسمت میباشد، آمده است.
برای ورود به صفحه وب میل ابتدا آدر https://mail.sharif.edu را در مرورگر وارد نمایید.
تصویر شماره ۱
- در صفحه ورود، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.
پس از آن وارد صفحه اصلی خواهید شد.
تصویر شماره ۲
- بخش اول: پیام جدید
- بخش دوم: پوشهها
- بخش سوم: کلیدهای میانبر
- بخش چهارم: اطلاعات مخاطبان
- بخش پنجم: منوی اقدامات
- بخش ششم: جستجو
- بخش هفتم: تنظیمات و اطلاعات کاربری
- بخش هشتم: میزان مصرف
بخشها در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.
تصویر شماره ۳
بخش اول: پیام جدید
امکان ایجاد پیام در این بخش تعبیه شده است. در ادامه به سایر قابلیتهای موجود در این بخش پرداخته شده است.
با کلیک بر روی این گزینه صفحهای مانند شکل باز میشود.
تصویر شماره ۴
این بخش شامل قسمتهای زیر است:
قسمت From: آدرس ارسال کننده پیام که به صورت خودکار از سیستم خوانده شده است.
قسمت To: آدرس گیرندگان پیام که با ویرگول ( , ) قابل تفکیک هستند و در صورت وجود در لیست تماس به صورت اتوماتیک توسط سیستم پیشنهاد داده میشوند.
لازم به ذکر است که امکان جابهجایی آدرس کاربران با استفاده از موشواره از باکسی به باکس دیگر نیز وجود دارد.
تصویر شماره ۵
- قسمت Subject: موضوع پیام
- قسمت CC: آدرس شخص یا اشخاصی که رونوشت پیام باید برای آنها ارسال شود.
- قسمت BCC: آدرس شخص یا اشخاصی که رونوشت پیام باید برای آنها ارسال شود، در حالتی که هیچ یک از دریافتکنندگان از آدرس دیگری مطلع نشوند.
- قسمت Reply-To: برای آن استفاده میشود که گیرنده جواب شخص دیگری باشد.
- قسمت Contacts: امکان اضافه کردن آدرس جدید و یا انتخاب آدرس از این لیست برای ارسال پیام
- قسمت گزینهها: در این قسمت سه گزینه برای کاربر قابل انتخاب است، که به شرح زیر هستند:
- +گزینه Request a read receipt: این گزینه به منظور دریافت رسید از طرف گیرنده بعد از خوانده شدن پیام است.
- +گزینه Request a delivery receipt: این گزینه به منظور دریافت رسید از طرف گیرنده بعد از دریافت پیام است.
- +گزینه Mark as important: این گزینه به منظور تعیین اهمیت پیام است.
قسمت متن و ضمیمه: با انتخاب هر کدام از این نماها، امکان رویت فقط متن پیام و یا فقط ضمائم آن فراهم شده است.
.
قسمت اضافه نمودن ضمیمه: در این قسمت میتوان پیوستهای مورد نظر را ضمیمه کرد. در این قسمت از گزینه Drop Files here نیز برای هنگامی که کاربر میخواهد با Drag&Drop فایلی را ضمیمه کند، پشتیبانی میشود.
- قسمت ویرایشگر متن: این قسمت که بدنه پیام را در برمیگیرد، با استفاده از قابلیتهای ارائه شده در آن، میتوان متن پیام را ویرایش نمود و عکس، جدول و بسیاری ویژگی دیگر مربوط به ویرایشگر متنی HTML را پیادهسازی کرد.
قسمت Send: با کلیک بر روی آن پیام برای دریافتکننده یا دریافتکنندگان ارسال خواهد شد.
قسمت Save: با کلیک بر روی آن پیشنویس پیام به صورت دستی ذخیره میشود. لازم به ذکر است که ذخیره پیشنویس به صورت خودکار انجام میشود و همانطور که در تصویر قابل مشاهده است زمان آخرین ذخیرهسازی نیز قابل رویت است.
قسمت حذف: در این قسمت امکان حذف پیشنویس پیام تعبیه شده است، که با انتخاب آن سؤالی جهت تأیید عمل حذف از کاربر پرسیده میشود.
بخش دوم: پوشهها
- پوشهها در این بخش قراردارند. شش پوشه پیشفرض سیستمی به شرح زیر وجود دارند:
- پوشه Inbox: صندوق پست پیامها است.
- پوشه Sent: پیامهای ارسال شده از این حساب کاربری را نمایش میدهد.
- پوشه Drafts: پیشنویس پیامها دراین پوشه نگهداری میشوند.
- پوشه Spam: پیامهایی که توسط سیستم به عنوان هرزنامه شناسایی شدهاند، به صورت خودکار به جای صندوق پستی به این پوشه وارد میشوند.
- پوشه Trash: این پوشه سطل زباله جهت پیامهای دور ریخته شده است.
- پوشه Archive: جهت آرشیو نمودن پیامها استفاده میشود.
بخش سوم: کلیدهای میانبر
کلیدهای میانبر سمت چپ پایین صفحه قرار دارند، که توضیح هر کدام در ادامه آمده است.
این گزینه برای کوچک کردن اندازه صفحه استفاده می شود.
این گزینه جهت ایجاد پوشه جدید استفاده میشود که با کلیک بر روی آن صفحهای باز میشود که نام پوشه و در صورت زیر پوشه بودن آن، امکان انتخاب نام پوشه بالا دست وجود دارد. با کلیک بر روی گزینه create، پوشه مورد نظر ایجاد خواهد شد.
تصویر شماره ۶
این گزینه میانبری برای ورود به قسمت تنظیمات است که در بخش ۷ مفصل درباره آن توضیح داده خواهد شد.
بخش چهارم: اطلاعات مخاطبان
این بخش مربوط به اطلاعات مخاطبان و دفترچه آدرسها است.
تصویر شماره ۷
امکانات ارائه شده در این بخش به شرح زیر است:
امکان اضافه نمودن دستی مخاطب: با کلیک بر روی گزینه Add Contact صفحهایی باز میشود، که با وارد نمودن اطلاعات مخاطب نظیر نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و با انتخاب گزینه Add که در تصویر زیر قابل مشاهده است، میتوان سایر اطلاعات مخاطب نظیر تلفن تماس و آدرس سایت را برای او ذخیره نمود.
تصویر شماره ۸
- امکان حذف کاربر
- امکان وارد نمودن مخاطبان از سرور و یا از طریق فایل با قالب CSV
- امکان خروجی گرفتن از لیست کاربران با قالبهای CSV، VCF و vCard
در صورتی که قسمت مربوط به نام و نام خانوادگی در اطلاعات مخاطب ثبت شده باشد، در هنگام ارسال ایمیل میتوان در قسمت To با ثبت نام و نام خانوادگی فرد مورد نظر به سایر اطلاعات نظیر آدرس ایمیل نیز دسترسی پیدا کرد. ( این ویژگی در حالتی که آدرس پست الکترونیک مخاطب فراموش شده است نیز کاربرد دارد.)
تصویر شماره ۹
انتقال لیست مخاطبان از وب میل قدیم به وب میل جدید
برای انتقال مخاطبان به ترتیب مراحل زیر باید انجام شود.
- ورود به وب میل قدیم https://oldmail.sharif.edu و یا https://oldmail.sharif.edu/old بسته به نوع واسط وب مورد استفاده در گذشته
- دانلود نمودن لیست مخاطبان با کلیک بر روی دکمه Contacts در گوشه سمت چپ بالای صفحه و سپس کلیک بر روی دکمه حاوی سهخط و انتخاب گزینه Export
تصویر شماره ۱۰
- ورود به وب میل جدید و رفتن به بخش چهارم و اطلاعات مخاطبان
- انتخاب گزینه ( Import ( csv, vcf, vCard و انتخاب لیست دانلود شده
تصویر شماره ۱۱
بعد از آن مشاهده میکنید که لیست اضافه شده است (مانند تصویر زیر).
تصویر شماره ۱۲
انتقال لیست مخاطبان از اکانت دیگر (جیمیل) به وب میل جدید
امکان انتقال لیست مخاطبان از حسابهای کاربری دیگر به این حساب نیز وجود دارد. برای مثال از جیمیل میتوان Export گرفت و فایل را مطابق قبل در وب میل جدید وارد نمود.
تصویر شماره ۱۳
بخش پنجم: منوی اقدامات
در این بخش منو اقداماتی که توسط کاربر قابل انجام است، توضیح داده شده است. لازم به ذکر است که این منو فقط در صورتی که پیام انتخاب شده باشد، فعال میشود. (در تمام پوشهها به همین صورت است.)
این گزینه جهت بازیابی مجدد لیست پیامها است.
این گزینه برای جابهجا کردن پیام میان پوشهها است. بعد از انتخاب پیام و انتخاب گزینه مذکور(Move To)، صفحه به حالتی تغییر میکند که منتظر انتخاب پوشه مقصد است و تا هنگامی که مقصد انتخاب نشود به همان حالت باقی میماند. پس از انتخاب مقصد خواهید دید که پیام جابهجا شده است.
تصویر شماره ۱۴
این گزینه به منظور انتقال پیام انتخاب شده جهت آرشیو است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه به منظور انتقال پیام هرزنامه به پوشه Spam است. در صورتی که پیامی هرزنامه بوده و به صورت اشتباه در صندوق پستی قرار گرفته باشد و یا به صلاحدید کاربر پیام هرزنامه باشد، امکان انتقال آن به پوشه Spam از طریق این گزینه برای سهولت انتقال فراهم شده است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه به منظور حذف پیام یا پیامهای انتخاب شده و انتقال آنها به پوشه Trash یا سطل زباله است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه خود شامل چندین گزینه به شرح زیر است:
تصویر شماره ۱۵
- گزینه Mark as unread: این گزینه به منظور تغییر وضعیت پیام انتخاب شده از حالت خوانده شده به حالت خوانده نشده است.
- گزینه Mark as read: این گزینه به منظور تغییر وضعیت پیام انتخاب شده از حالت خوانده نشده به حالت خوانده شده است.
- گزینه Flag: این گزینه برای تعیین اهمیت پیام مورد استفاده قرار می گیرد که البته شایان ذکر است که در جلوی خود پیام نیز علامت ستاره کوچکی بدین منظور تعبیه شده است که با انتخاب آن،رنگ آن به نارنجی تغییر میکند.
- در صورتی که ستاره مقابل پوشه Inbox فعال شود، فقط پیامهای ستارهدار نمایش داده خواهند شد. ( مطابق تصویر)
- گزینه Unflag: این گزینه همانند برداشتن ستاره ( تغییر رنگ از نارنجی به طوسی ) عمل میکند و در واقع اهمیت پیام برداشته شده است.
- گزینه Mark all as read: این گزینه تمام پیامهای موجود در پوشه جاری را به حالت خوانده تغییر میدهد.
- گزینه (Forward as attachment(s: این گزینه پیام انتخاب شده را به عنوان پیوست پیام جدید، ضمیمه میکند.
- گزینه Delete Permanently: این گزینه پیام انتخاب شده را به صورت دائم حذف میکند. در حالتهای دیگر اول پیام به پوشه Trash منتقل میشد و بعد به صورت دائم با انتخاب کاربر قابل حذف بود. حذف دائم بعد از تأیید کاربر صورت خواهد گرفت.
تصویر شماره ۱۶
گزینه Clear Folder: با انتخاب این گزینه تمام پیامهای موجود در پوشه جاری بعد از تأیید کاربر حذف خواهد شد. توجه شود که در صورت تايید آن، پیامها از پوشه Trash قابل بازیابی نخواهند بود.
تصویر شماره ۱۷
لازم به ذکر است که با انتخاب پیام و باز نمودن آن برخی گزینههای مربوط به منوی اقدامات به صورت زیر تغییر میکند.
این گزینه به منظور حذف پیام باز شده جاری است و آن را بعد از حذف به پوشه Trash منتقل میکند.
از این گزینه به منظورجابهجا شدن میان پیامها استفاده میشود.
بخش ششم: جستجو
این بخش مربوط به جستجوی پیامها است. به صورت پیشفرض هر آنچه در قسمت جستجو تایپ شود، فارق از آن که کلمه کلیدی در موضوع پیام باشد و یا درآدرسها، به عنوان خروجی جستجو نمایش داده خواهد شد وهمچنین جستجو در تمام پوشهها صورت میگیرد.
با انتخاب این گزینه در کنار گزینه جستجو، امکان جستجوی پیشرفته فعال خواهد شد.
تصویر شماره ۱۹
در جستجوی پیشرفته، امکان جستجو براساس آدرس دریافتکننده، آدرس گیرنده، موضوع، متن، تاریخ و همچنین وجود پیوست و Flag تعبیه شده است.
در قسمت Date امکان انتخاب زمانهای دیگری مانند تصویر نیز وجود دارد.
تصویر شماره ۲۰
بخش هفتم: تنظیمات و اطلاعات کاربری
ا.
تصویر شماره ۲۱
همانطور که مشاهده میکنید، حساب کاربری که در حال حاضر فعال هست با یک تیک نمایش داده میشود. لازم به ذکر است که در این وب میل امکان تعریف چندین کاربر از دامنههای مختلف نیز وجود دارد. گزینه Add Account به منظور تعریف حساب کاربری دیگراستفاده میشود و لازم به ذکر است که تنها دامنههایی که قبلاً توسط مدیر سیستم تعریف شده باشند، قابل استفاده هستند.
تصویر شماره ۲۲
در قسمت Setting تمام تنظیمات اصلی وب میل قرار دارد.
تنظیمات شامل ۸ زیر بخش است که به شرح زیر است:
- زیربخش General
- زیربخش Contacts
- زیربخش Accounts
- زیربخش Security
- زیربخش Password
- زیربخش Folders
- زیربخش Themes
- زیربخش OpenPGP
زیربخش General
در این بخش تنظیمات عمومی وب میل قرار دارد که از دو بخش General و Notifications تشکیل شده است و به شرح زیر است.