راهنمای کاربردی استفاده از اینترنت
- ۱ مقدمه
- ۲ بخش اول ( پیام جدید )
- ۳ بخش دوم ( پوشهها )
- ۴ بخش سوم ( کلیدهای میانبر )
- ۵ بخش چهارم ( اطلاعات مخاطبان )
- ۶ بخش پنجم ( منوی اقدامات )
- ۷ بخش ششم ( جستجو )
- ۸ بخش هفتم ( تنظیمات و اطلاعات کاربری )
- ۹ بخش هشتم ( میزان مصرف )
- ۱۰ بخش نهم (فعال سازی بررسی املایی زبان فارسی)
- ۱۱ بخش دهم (فعالسازی آواتار برای پروفایل کاربری)
مقدمه
این راهنما، دستورالعمل استفاده از سامانه پست الکترونیک تحت وب (وب میل) شرکت متن باز سامان است. در ابتدا یک دید کلی از صفحه اصلی رابط کاربری ارائه شده است و پس از آن جزئیات مربوط به هر بخش که شامل ۸ قسمت میباشد، آمده است.
برای ورود به صفحه وب میل ابتدا URL آن را در مرورگر وارد کنید.
تصویر شماره ۱
در صفحه ورود، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.
پس از آن وارد صفحه اصلی خواهید شد.
تصویر شماره ۲
به طور کلی صفحه اصلی از ۸ بخش تشکیل شده است، که به شرح زیر هستند:
۱. بخش اول: پیام جدید
۲. بخش دوم: پوشهها
۳. بخش سوم: کلیدهای میانبر
۴. بخش چهارم: اطلاعات مخاطبان
۵. بخش پنجم: منوی اقدامات
۶. بخش ششم: جستجو
۷. بخش هفتم: تنظیمات و اطلاعات کاربری
۸. بخش هشتم: میزان مصرف
بخشها در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.
تصویر شماره ۳
بخش اول ( پیام جدید )
امکان ایجاد پیام در این بخش تعبیه شده است. در ادامه به سایر قابلیتهای موجود در این بخش پرداخته شده است.
با کلیک بر روی این گزینه صفحهای مانند شکل باز میشود.
تصویر شماره ۴
این بخش شامل قسمتهای زیر است:
قسمت From: آدرس ارسال کننده پیام که به صورت خودکار از سیستم خوانده شده است.
قسمت To: آدرس گیرندگان پیام که با ویرگول ( , ) قابل تفکیک هستند و در صورت وجود در لیست تماس به صورت اتوماتیک توسط سیستم پیشنهاد داده میشوند.
لازم به ذکر است که امکان جابهجایی آدرس کاربران با استفاده از موشواره از باکسی به باکس دیگر نیز وجود دارد.
تصویر شماره ۵
- قسمت Subject: موضوع پیام
- قسمت CC: آدرس شخص یا اشخاصی که رونوشت پیام باید برای آنها ارسال شود.
- قسمت BCC: آدرس شخص یا اشخاصی که رونوشت پیام باید برای آنها ارسال شود، در حالتی که هیچ یک از دریافتکنندگان از آدرس دیگری مطلع نشوند.
- قسمت Reply-To: برای آن استفاده میشود که گیرنده جواب شخص دیگری باشد.
- قسمت Contacts: امکان اضافه کردن آدرس جدید و یا انتخاب آدرس از این لیست برای ارسال پیام
- قسمت گزینهها: در این قسمت سه گزینه برای کاربر قابل انتخاب است، که به شرح زیر هستند:
+گزینه Request a read receipt: این گزینه به منظور دریافت رسید از طرف گیرنده بعد از خوانده شدن پیام است.
+گزینه Request a delivery receipt: این گزینه به منظور دریافت رسید از طرف گیرنده بعد از دریافت پیام است.
+گزینه Mark as important: این گزینه به منظور تعیین اهمیت پیام است.
قسمت متن و ضمیمه: با انتخاب هر کدام از این نماها، امکان رویت فقط متن پیام و یا فقط ضمائم آن فراهم شده است.
.
- قسمت اضافه نمودن ضمیمه: در این قسمت میتوان پیوستهای مورد نظر را ضمیمه کرد. در این قسمت از گزینه Drop Files here نیز برای هنگامی که کاربر میخواهد با Drag&Drop فایلی را ضمیمه کند، پشتیبانی میشود.
قسمت ویرایشگر متن: این قسمت که بدنه پیام را در برمیگیرد، با استفاده از قابلیتهای ارائه شده در آن، میتوان متن پیام را ویرایش نمود و عکس، جدول و بسیاری ویژگی دیگر مربوط به ویرایشگر متنی HTML را پیادهسازی کرد.
- قسمت Send: با کلیک بر روی آن پیام برای دریافتکننده یا دریافتکنندگان ارسال خواهد شد.
- قسمت Save: با کلیک بر روی آن پیشنویس پیام به صورت دستی ذخیره میشود. لازم به ذکر است که ذخیره پیشنویس به صورت خودکار انجام میشود و همانطور که در تصویر قابل مشاهده است زمان آخرین ذخیرهسازی نیز قابل رویت است.
- قسمت حذف: در این قسمت امکان حذف پیشنویس پیام تعبیه شده است، که با انتخاب آن سؤالی جهت تأیید عمل حذف از کاربر پرسیده میشود.
بخش دوم ( پوشهها )
پوشهها در این بخش قراردارند. شش پوشه پیشفرض سیستمی به شرح زیر وجود دارند:
- پوشه Inbox: صندوق پست پیامها است.
- پوشه Sent: پیامهای ارسال شده از این حساب کاربری را نمایش میدهد.
- پوشه Drafts: پیشنویس پیامها دراین پوشه نگهداری میشوند.
- پوشه Spam: پیامهایی که توسط سیستم به عنوان هرزنامه شناسایی شدهاند، به صورت خودکار به جای صندوق پستی به این پوشه وارد میشوند.
- پوشه Trash: این پوشه سطل زباله جهت پیامهای دور ریخته شده است.
- پوشه Archive: جهت آرشیو نمودن پیامها استفاده میشود.
بخش سوم ( کلیدهای میانبر )
کلیدهای میانبر سمت چپ پایین صفحه قرار دارند، که توضیح هر کدام در ادامه آمده است.
این گزینه برای کوچک کردن اندازه صفحه استفاده می شود.
این گزینه جهت ایجاد پوشه جدید استفاده میشود که با کلیک بر روی آن صفحهای باز میشود که نام پوشه و در صورت زیر پوشه بودن آن، امکان انتخاب نام پوشه بالا دست وجود دارد. با کلیک بر روی گزینه create، پوشه مورد نظر ایجاد خواهد شد.
تصویر شماره ۶
این گزینه میانبری برای ورود به قسمت تنظیمات است که در بخش ۷ مفصل درباره آن توضیح داده خواهد شد.
بخش چهارم ( اطلاعات مخاطبان )
این بخش مربوط به اطلاعات مخاطبان و دفترچه آدرسها است.
تصویر شماره ۷
امکانات ارائه شده در این بخش به شرح زیر است:
- امکان اضافه نمودن دستی مخاطب: با کلیک بر روی گزینه Add Contact صفحهایی باز میشود، که با وارد نمودن اطلاعات مخاطب نظیر نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و با انتخاب گزینه Add که در تصویر زیر قابل مشاهده است، میتوان سایر اطلاعات مخاطب نظیر تلفن تماس و آدرس سایت را برای او ذخیره نمود.
تصویر شماره ۸
- امکان حذف کاربر
- امکان وارد نمودن مخاطبان از سرور و یا از طریق فایل با قالب CSV
- امکان خروجی گرفتن از لیست کاربران با قالبهای CSV، VCF و vCard
در صورتی که قسمت مربوط به نام و نام خانوادگی در اطلاعات مخاطب ثبت شده باشد، در هنگام ارسال ایمیل میتوان در قسمت To با ثبت نام و نام خانوادگی فرد مورد نظر به سایر اطلاعات نظیر آدرس ایمیل نیز دسترسی پیدا کرد. ( این ویژگی در حالتی که آدرس پست الکترونیک مخاطب فراموش شده است نیز کاربرد دارد. )
تصویر شماره ۹
انتقال لیست مخاطبان از وب میل قدیم به وب میل جدید
برای انتقال مخاطبان به ترتیب مراحل زیر باید انجام شود.
- ورود به وب میل قدیم https://webmail.itrc.ac.ir
- دانلود نمودن لیست مخاطبان از منوی Addressesتصویر شماره ۱۰
- ورود به وب میل جدید و رفتن به بخش چهارم و اطلاعات مخاطبان
- انتخاب گزینه ( Import ( csv, vcf, vCard و انتخاب لیست دانلود شده
تصویر شماره ۱۱
بعد از آن مشاهده میکنید که لیست اضافه شده است. (مانند تصویر زیر)
تصویر شماره ۱۲
انتقال لیست مخاطبان از اکانت دیگر ( جیمیل ) به وب میل جدید
امکان انتقال لیست مخاطبان از حسابهای کاربری دیگر به این حساب نیز وجود دارد. برای مثال از جیمیل میتوان Export گرفت و فایل را مطابق قبل در وب میل جدید وارد نمود.
تصویر شماره ۱۳
بخش پنجم ( منوی اقدامات )
در این بخش منو اقداماتی که توسط کاربر قابل انجام است، توضیح داده شده است. لازم به ذکر است که این منو فقط در صورتی که پیام انتخاب شده باشد، فعال میشود. (در تمام پوشهها به همین صورت است.)
این گزینه جهت بازیابی مجدد لیست پیامها است.
این گزینه برای جابهجا کردن پیام میان پوشهها است. بعد از انتخاب پیام و انتخاب گزینه مذکور(Move To)، صفحه به حالتی تغییر میکند که منتظر انتخاب پوشه مقصد است و تا هنگامی که مقصد انتخاب نشود به همان حالت باقی میماند. پس از انتخاب مقصد خواهید دید که پیام جابهجا شده است.
تصویر شماره ۱۴
این گزینه به منظور انتقال پیام انتخاب شده جهت آرشیو است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه به منظور انتقال پیام هرزنامه به پوشه Spam است. در صورتی که پیامی هرزنامه بوده و به صورت اشتباه در صندوق پستی قرار گرفته باشد و یا به صلاحدید کاربر پیام هرزنامه باشد، امکان انتقال آن به پوشه Spam از طریق این گزینه برای سهولت انتقال فراهم شده است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه به منظور حذف پیام یا پیامهای انتخاب شده و انتقال آنها به پوشه Trash یا سطل زباله است. لازم به ذکر است که با روش Move To نیز این اقدام قابل انجام است.
این گزینه خود شامل چندین گزینه به شرح زیر است:
تصویر شماره ۱۵
- گزینه Mark as unread: این گزینه به منظور تغییر وضعیت پیام انتخاب شده از حالت خوانده شده به حالت خوانده نشده است.
- گزینه Mark as read: این گزینه به منظور تغییر وضعیت پیام انتخاب شده از حالت خوانده نشده به حالت خوانده شده است.
- گزینه Flag: این گزینه برای تعیین اهمیت پیام مورد استفاده قرار می گیرد که البته شایان ذکر است که در جلوی خود پیام نیز علامت ستاره کوچکی بدین منظور تعبیه شده است که با انتخاب آن،رنگ آن به نارنجی تغییر میکند.
در صورتی که ستاره مقابل پوشه Inbox فعال شود، فقط پیامهای ستارهدار نمایش داده خواهند شد. ( مطابق تصویر)
- گزینه Unflag: این گزینه همانند برداشتن ستاره ( تغییر رنگ از نارنجی به طوسی ) عمل میکند و در واقع اهمیت پیام برداشته شده است.
- گزینه Mark all as read: این گزینه تمام پیامهای موجود در پوشه جاری را به حالت خوانده تغییر میدهد.
- گزینه (Forward as attachment(s: این گزینه پیام انتخاب شده را به عنوان پیوست پیام جدید، ضمیمه میکند.
- گزینه Delete Permanently: این گزینه پیام انتخاب شده را به صورت دائم حذف میکند. در حالتهای دیگر اول پیام به پوشه Trash منتقل میشد و بعد به صورت دائم با انتخاب کاربر قابل حذف بود. حذف دائم بعد از تأیید کاربر صورت خواهد گرفت.
* لازم به ذکر است که در پوشه Trash گزینهای به نام Clear Folder وجود دارد که با انتخاب آن تمام پیامهای پوشه به صورت یکجا و دائم حذف میشوند.
تصویر شماره ۱۶گزینه Clear Folder: با انتخاب این گزینه تمام پیامهای موجود در پوشه جاری بعد از تأیید کاربر حذف خواهد شد. توجه شود که در صورت تايید آن، پیامها از پوشه Trash قابل بازیابی نخواهند بود.
تصویر شماره ۱۷لازم به ذکر است که با انتخاب پیام و باز نمودن آن برخی گزینههای مربوط به منوی اقدامات به صورت زیر تغییر میکند.
این گزینه به منظور حذف پیام باز شده جاری است و آن را بعد از حذف به پوشه Trash منتقل میکند.از این گزینه به منظورجابهجا شدن میان پیامها استفاده میشود.
بخش ششم ( جستجو )
این بخش مربوط به جستجوی پیامها است. به صورت پیشفرض هر آنچه در قسمت جستجو تایپ شود، فارق از آن که کلمه کلیدی در موضوع پیام باشد و یا درآدرسها، به عنوان خروجی جستجو نمایش داده خواهد شد وهمچنین جستجو در تمام پوشهها صورت میگیرد.
تصویر شماره ۱۸
با انتخاب این گزینه در کنار گزینه جستجو، امکان جستجوی پیشرفته فعال خواهد شد.
تصویر شماره ۱۹
در جستجوی پیشرفته، امکان جستجو براساس آدرس دریافتکننده، آدرس گیرنده، موضوع، متن، تاریخ و همچنین وجود پیوست و Flag تعبیه شده است.
در قسمت Date امکان انتخاب زمانهای دیگری مانند تصویر نیز وجود دارد.
تصویر شماره ۲۰
بخش هفتم ( تنظیمات و اطلاعات کاربری )
این بخش تنظیمات اصلی وب میل و کاربران را شامل میشود.
تصویر شماره ۲۱
همانطور که مشاهده میکنید، حساب کاربری که در حال حاضر فعال هست با یک تیک نمایش داده میشود. لازم به ذکر است که در این وب میل امکان تعریف چندین کاربر از دامنههای مختلف نیز وجود دارد. گزینه Add Account به منظور تعریف حساب کاربری دیگراستفاده میشود و لازم به ذکر است که تنها دامنههایی که قبلاً توسط مدیر سیستم تعریف شده باشند، قابل استفاده هستند.
تصویر شماره ۲۲
در قسمت Setting تمام تنظیمات اصلی وب میل قرار دارد.
تصویر شماره ۲۳
تنظیمات شامل ۸ زیر بخش است که به شرح زیر است:
- زیربخش General
- زیربخش Contacts
- زیربخش Accounts
- زیربخش Security
- زیربخش Password
- زیربخش Folders
- زیربخش Themes
- زیربخش OpenPGP
زیربخش General
در این بخش تنظیمات عمومی وب میل قرار دارد که از دو بخش General و Notifications تشکیل شده است و به شرح زیر است.
تصویر شماره ۲۴
در Identity مشخصه حساب کاربری فعال ذکر شده است و با کلیک بر روی اکانت، امکان تعریف نام، Reply-To ، BCC و امضاء برای این حساب کاربری وجود دارد. ویرایشگر متن در این صفحه به منظور تعریف امضاء کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.
گزینه Insert this signature before quoted text in replies به منظور قرار دادن امضاء قبل از متن مربوط به مشخصات تاریخ و ساعت پیام است.
- گزینه Language برای انتخاب زبان رابط کاربری وب میل است که ۳۴ زبان از جمله فارسی دراین وب میل پشتیبانی میشوند.
- گزینه Layout مربوط به چیدمان صفحه است که شامل ۳ گزینه به شرح زیر است.
- چیدمان No Split
تصویر شماره ۲۵چیدمان Vertical Split
تصویر شماره ۲۶چیدمان Horizontal Spli
تصویر شماره ۲۷
- گزینه Default text editor مربوط به انتخاب ویرایشگر پیشفرض پیامها است. شامل ۴ گزینه به شرح زیر است:
- گزینه Html
- گزینه Plain
- گزینه (Html (forced
- گزینه (Plain (forced
- گزینه Messages on page مربوط به تعداد پیامها در هر صفحه است. مقادیر انتخابی شامل ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ است.
- گزینه Always display external images in message body برای جلوگیری از تصاویری که از سرورهای خارجی در پیام بارگذاری شدهاند و خصوصاً پیامهای تبلیغاتی، این گزینه به صورت پیشفرض غیرفعال است.
- گزینه Display checkboxes in list برای قراردادن Checkbox در ابتدای هر پیام برای انجام اقدامات دلخواه توسط کاربراست.
در صورت عدم انتخاب آن، گزینهای قبل از پیام وجود نخواهد داشت. ( مطابق شکل )
تصویر شماره ۲۸
تصویر شماره ۲۹
- گزینه Use threads برای نمایش مکالمات صورت گرفته در یک پیام استفاده میشود. ( مطابق تصویر )
برای مشاهده لیست مکالمات صورت گرفته کافی است بر روی عدد نوشته شده در مقابل پیام کلیک کنید.
تصویر شماره ۳۰
- گزینه Place replies in the folder of the message being replied to زمانی استفاده میشود که پیامی در پوشهای خاص قرار داده شده باشد و کاربر بخواهد که پاسخ آن نیز در همان پوشه قرار گیرد.
قسمت بعدی Notification مربوط به اطلاعرسانیهای سیستم است.
- گزینه Show new messages notification popups جهت اطلاعرسانی در صفحه دسکتاپ کاربر در هنگام ورود پیام جدید استفاده میشود. ( مطابق تصویر)
تصویر شماره ۳۱
- گزینه Sound notification به منظور اطلاعرسانی به همراه صدا در هنگام دریافت پیام جدید استفاده میشود.
زیربخش Contacts
همانطور که قبلاً هم گفته شد، مدیریت مخاطبان در صفحه اصلی از منوی Contacts قابل انجام است. در این زیر بخش یک گزینه به عنوان Automatically add recipients to your address book وجود دارد، که با انتخاب آن مخاطبان جدید به صورت اتوماتیک در دفترچه آدرس ذخیره میشوند.
زیربخش Accounts
این زیر بخش جهت مدیریت حسابهای کاربری است. همانطور که قبلاً در ویژگیهای این وب میل گفته شد، امکان اضافه نمودن چند حساب کاربری با دامنههای متفاوت ( این دامنهها باید از قبل در سرور به عنوان دامنههای مجاز تعریف شده باشند ) تعبیه شده است.
با انتخاب گزینه Add an Account صفحهای مانند تصویر زیر ظاهر خواهد شد که با وارد کردن آدرس حساب کاربری و رمزعبور آن، ایمیلی برای آن آدرس جهت تأیید ارسال خواهد شد و پس ازتأیید آن توسط کاربر، این حساب در لیست حسابهای کاربری قابل مشاهده خواهد بود. ( مطابق تصویر دوم )
تصویر شماره ۳۲
تصویر شماره ۳۳مشاهده میکنید که در لیست دو حساب که یکی مربوط به دامنه gmail و دیگری دامنه sbmu.ac.ir است، اضافه شده است.
قسمت بعدی در این بخش که Identities نام دارد، مشابه اولین گزینه بخش ۷-۱ است.
زیربخش Security
در این بخش تنظیمات مربوط به خروج خودکار از سیستم ( Auto Logout ) تعبیه شده است. گزینههای موجود برای آن مطابق تصویر زیر است. مقدار پیشفرض آن ۳۰ دقیقه است.
تصویر شماره ۳۴
زیربخش Password
در این زیربخش امکان تغییر رمزعبور با وارد کردن مقدار قدیمی، تعریف کردن مقدار جدید و تأیید آن فراهم شده است.
تصویر شماره ۳۵
زیربخش Folders
در این بخش، امکان ایجاد پوشههای جدید و انتخاب نام پوشه و در صورت زیر پوشه بودن آن، امکان انتخاب نام پوشه بالا دست وجود دارد. امکان تغییرعملکرد پوشههای سیستمی وجود دارد. بدین منظور که میتوان تعیین کرد که پیامهای حذفی به جای پوشه Trash به پوشه زباله بروند. ( مطابق تصویر )
لازم به ذکر است در صورت انتخاب پوشه ساخته شده توسط کاربر به عنوان پوشه سیستمی، امکان حذف آن از منوی مذکور وجود ندارد.
تصویر شماره ۳۶
تصویر شماره ۳۷
تصویر شماره ۳۸در صورت تمایل به حذف پوشه ( به غیر از پوشههای سیستمی ) میتوان بر روی آیکون سطل در مقابل نام پوشه کلیک کرد و پس از تأیید سوأل، پوشه حذف خواهد شد.
در صورت تمایل به پنهان نمودن پوشه ( به غیر از پوشههای سیستمی ) میتوان بر روی آیکون چشم در مقابل نام پوشه کلیک کرد.
تصویر شماره ۳۹
زیربخش Themes
این بخش مربوط به پوستهها، جهت تغییر ظاهر رابط کاربری است. ۱۲ پوسته بدین منظور در سیستم تعبیه شده است.
تصویر شماره ۴۰
زیربخش OpenPGP
OpenPGP یک استاندارد جهت رمزنگاری پیام پست الکترونیک است. با استفاده از این ابزار میتوان پیام را رمز کرد و برای دریافتکننده مورد نظر ارسال کرد.
تصویر شماره ۴۱
با کلیک بر روی گزینه Generate OpenPGP keys صفحهای مانند زیر نمایش داده خواهد شد. در قسمت Email آدرس پست الکترونیک را مطالبق تصویر وارد کرده و برای آن نام و گذرواژهای را انتخاب کنید و بر روی گزینه Generate کلیک کنید.
تصویر شماره ۴۲
تصویر شماره ۴۳
برای استفاده از این ویژگی، در ایجاد یک پیام جدید ویراستار را در حالت متنی قرار دهید. ( مطابق تصویر شماره ۴۴ )
تصویر شماره ۴۴
سپس گزینه OpenPGP (Plain Text Only) فعال شده و قابل انتخاب خواهد بود.
تصویر شماره ۴۵
پس از انتخاب این گزینه صفحهای مانند تصویر زیر باز میشودکه در آن با وارد نمودن گذرواژه، پیام را امضاء و رمز میکند.
تصویر شماره ۴۶پس از آن پیام به صورت زیر رمز خواهد شد و خواهید توانست آن را به صورت رمز شده ارسال نمایید.
شایان ذکر است که دریافتکننده برای رمزگشایی باید کلید Public را داشته باشد.
تصویر شماره۴۷
پیام دریافت شده به صورت زیر خواهد بود. با کلیک بر روی تصویر قفل، صفحهای باز خواهد شد که در آن با وارد نمودن گذرواژه پیام رمزگشایی خواهد شد.
تصویر شماره۴۸
تصویر شماره۴۹
تصویر شماره۵۰
بخش هشتم ( میزان مصرف )
در این بخش میزان مصرف فضای اختصاص داده شده بر حسب درصد قابل مشاهده است و کاربر میتواند با بررسی آن، میزان مصرف خود را مدیریت کند. با قرار دادن کرسر بر روی عدد نوشته شده در پایین صفحه، حجم مصرف شده برحسب MB یا KB از کل حجم اختصاص داده شده، قابل مشاهده است.
تصویر شماره ۵۱
بخش نهم (فعال سازی بررسی املایی زبان فارسی)
در این بخش نحوه فعال سازی بررسی املایی زبان فارسی هنگام نگارش ایمیل مورد بررسی قرار میگیرد. پس از فعالسازی، همانند تصویر، مرورگر قادر به تشخصی غلطهای املایی متن میباشد. نحوه فعالسازی برای هر مرورگر متفاوت است، لذا با توجه به مرورگر خود، راهنما را مطالعه بفرمایید.
زیربخش فایرفاکس
برای فعال سازی بررسی املایی در مرورگر فایرفاکس نیاز است افزونههایی را نصب کنید. جهت نصب این افزونه ابتدا به آدرس زیر مراجعه کنید.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/lilak-persian-dictionary/
همانند تصویر شماره 52، روی دکمه شماره ۱ کلید کنید. سپس منتظر بمانید تا افزونه دانلود شود.
تصویر شماره ۵۲پس از پایان دانلود افزونه، پنجرههای همانند شکل ۵۳ باز میشود. روی دکمه ۲ کلیک کنید.
در صورت طی مراحل به صورت صحیح، پنجره۳ همانند شکل ۵۴ نمایش داده میشود.
تصویر شماره۵۳
تصویر شماره۵۴
حال بررسی املایی فارسی برای مرورگر فایرفاکس فعال شده.
زیربخش کروم
جهت فعال سازی بررسی املایی در مرورگر کروم، نیاز است از بخش تنظیمات آن را فعال نمایید.
همانند تصویر ۵۵ از قسمت ۱، تنظیمات کروم را باز نمایید.
تصویر شماره۵۵
سپس در صفحه باز شده، در باکس جستجو(همانند شماره۲ صفحه ۵۶) کلمه "spell check" را جستجو کنید.
تصویر شماره۵۶
همانند تصویر ۵۷ گزینه "language" را انتخاب نمایید.(شماره ۳ مشخص شده درتصویر)
در تب باز شده اگر همانند قسمت ۴ تصویر ۵۷ گزینه persian موجود باشد، به زیر بخش اضافه کردن بررسی غلط املایی فارسی مراجعه کنید، در غیر این صروت به زیر بخش اضافه کردن زبان فارسی مراجعه نمایید.
تصویر شماره۵۷
اضافه کردن زبان فارسی
همانند تصویر ۵۷ روی گزینه "Add language"( قسمت ۵) کلیک کنید.
تصویر شماره۵۷در صفحه باز شده،از بین زبانها (گزینه 6) ، گزینه Persian را پیدا کرده و تیک آن فعال کنید.
سپس دکمه Add(شماره 7) را بفشارید.
پس از افزودن زبان فارسی به مرورگر، باید بررسی کننده غلط املایی زبان فارسی فعال شود
تصویر شماره۵۸
اضافه کردن بررسی غلط املایی فارسی
پس از اضافه کردن زبان فارسی به مرورگر کروم، باید بررسی غلط املایی زبان فارسی را در آن فعال کنیم.
تصویر شماره۵۹برای این کار، گزینه "Spell check" را انتخاب میکنیم. اگر همانند شکل، گزینه Persian غیرفعال باشد، آن را از قسمت 8 فعال مینماییم.
حال بررسی غلط املایی زبان فارسی برای مرورگر کروم فعال شده است.
برای تاثیر تغییرات نیاز است یک بار مرورگر خود را بسته و دوباره راهاندازی نمایید.
زیربخش اینترنت اکسپلورر و مرورگر اج(Edge)
چنانچه صفحه کلید فارسی در ویندوز فعال باشد، غلط یاب املایی به صورت خودکار فعال میباشد.
جهت بررسی این مورد میتوانید کلید Ctrl+Alt را بفشارید، اگر صفحه کلید تبدیل به فارسی شد، بدین معناست که صفحه کلید فارسی فعال است و غلط یاب فارسی به صورت خودکار فعال است.
در صورت عدم تغییر صفحه کلید، باید صفحه کلید فارسی اضافه شود.
برای اضافه کردن صفحه کلید فارسی به صورت زیر عمل میکنیم.
اضافه کردن صفحه کلید فارسی در ویندوز
ابتدا کنترل پنل(Control Panel) را از قسمت دکمه استارت باز میکنیم در صفحه باز شده، همانند تصویر قسمت Language(قسمت ۹) را باز میکنیم.
تصویر شماره۶۰در صفحه باز شده، گزینه Add Language(شماره ۱۰ تصویر ۶۱) را انتخاب میکنیم.
در صفحه باز شده، گزینه Persian را پیدا کرده و دکمه Add را میفشاریم.
پس از این مرحله، صفحه کلید فارسی برای شما فعال شده و بررس کننده غلط املایی به صورت خودکار در مرورگر اینترنت اکسپلورر و اج فعال است.
تصویر شماره۶۱
بخش دهم (فعالسازی آواتار برای پروفایل کاربری)
برای داشتن آواتار در پروفایل کاربری کافی است، به سایت https://en.gravatar.com/ مراجعه کنید و آواتار مد نظر را برای ایمیل خود اضافه کنید. شایان ذکر است که، از آنجایی اهراز هویت آن از طریق وردپرس انجام میشود و دسترسی به این سایت فیلتر میباشد، لذا جهت انجام این فرآیند باید از فیلترشکن استفاده شود. با ورود به سایت در صورتی که اکانت وردپرس ندارید، مطابق تصاویر زیر آن را ایجاد کنید.
تصویر شماره۶۲
تصویر شماره۶۳
تصویر شماره۶۴
برروی Activate Account کیلیک کنید تا به صفحه لاگین هدایت شوید.
تصویر شماره ۶۵
تصویر شماره۶۶بر روی Add a new image کلیک کنید.
تصویر شماره۶۷آواتار مورد نظر را Upload کرده و crop کنید و سایر تنظیمات را انجام دهید. سپس به صفحه زیر منتقل خواهید شد و در صورت تمایل برای استفاده از این آواتار برای سایر اکانتهای ایمیلها میتوانید آدرس جدید را وارد کرده و سپس یکی از سه تصویر نشان داده شده را انتخاب کنید. در صورت تمایل میتوانید تصویر را حذف کنید و آواتار جدیدی را انتخاب کنید.
تصویر شماره۶۸شایان ذکر است که اعمال این تنظیمات، مدتی طول خواهد کشید.
تصویر شماره 69